Over de campagne

Als mensen legale bedrijven en diensten gebruiken voor illegale activiteiten, mengen de onderwereld en bovenwereld zich met elkaar. Hoe meer dat gebeurt, hoe minder veilig onze samenleving wordt.

De koepelcampagne ‘Houd misdaad uit je buurt’ is een samenwerking van de partners in de strijd tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit, op initiatief van de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). ‘Vreemd of verdacht’ is de eerste campagne onder de koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’.

Doel van de campagne

Met ‘Houd misdaad uit je buurt’ willen de partners mensen alert maken op signalen van georganiseerde ondermijnende misdaad, zodat zij deze kunnen herkennen en weten wat ze kunnen doen. Zo bestrijden we samen misdaad in onze omgeving en houden we onze buurten samen veilig.

Hieronder zie je de 3 tv-commercials die onderdeel zijn van de publiekscampagne.

Man: Hallo. Cadeau voor de kleinste man van het huis.
Jongens: Oef, zijn deze voor mij?
Moeder: Wat is dit?
Man: Mam, het is een cadeau. Dat is toch leuk?
Moeder: Ah ah, niet nu. 
Jongen: Mam.
Voice over: Maak je je zorgen of familie het verkeerde pad op gaat? Ontdek hoe je het gesprek start op houdmisdaaduitdebuurt.nl.
 

Man: Buurman. Goedemiddag.
Meisje: D-r-u-g...
Vader: Kom...
Voice over: Ontdek hoe je een drugslab herkent en wat jij en je buren kunnen doen op houdmisdaaduitjebuurt.nl.
 

Meisje 1: Hé, hoor je dat?
Raar dat daar alleen 's avonds laat mensen komen.
Meisje 2: Ja. Weird, toch?
Fijn dat die friet niet kan ontsnappen. 
Meisje 1: Maar echt. 
Voice over: Ontdek hoe je criminele activiteiten herkent en wat jij kunt doen op houdmisdaaduitjebuurt.nl.

Toolkit met campagnematerialen

In de toolkit ‘Vreemd of verdacht’ vind je campagnematerialen. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken als posts op social media kanalen van je organisatie of gemeente of als poster aan de muur. Zodat mensen in je omgeving weten hoe ze verdachte signalen kunnen herkennen. Of waar ze daar meer over kunnen lezen. Ook vind je hier het logo ‘Houd misdaad uit je buurt’, die je in je eigen communicatiemiddelen kunt gebruiken.

Je bekijkt de toolkit hier.